O výzkumu

Proč?

Vzhledem k tomu, že rozmanitost je přirozenou součástí celé společnosti, i studující vytvářejí velmi pestrou skupinu osob. Se zavedením společného vzdělávání se školy výrazně častěji setkávají s třídními kolektivy pestrými z hlediska kognitivních, smyslových a pohybových schopností. Setkáváme se ale také se studujícími rozmanitými z hlediska etnicity, socio-ekonomického statusu, náboženství, genderu, sexuální orientace a mnoha dalších faktorů.

Rozmanitost – výhoda, nebo komplikace?

Školní třídy se však různí v tom, jak na rozmanitost a vnímanou odlišnost reagují. V některých třídách je i výrazná odlišnost respektována a vnímána jako příležitost k obohacení a růstu.

V jiných třídách se zase setkáváme s odmítáním jakéhokoliv vykročení z normy, které může být považováno za problém a zdroj napětí a konfliktů. Taková atmosféra často nepříznivě dopadá na duševní pohodu studujících, kteří se setkávají s nepřijetím kolektivu z důvodu vnímané odlišnosti.

Vztahy ve třídě a pocit přijetí a podpory ze strany studujících i vyučujících pak mohou mít z dlouhodobého hlediska negativní vliv na studijní kariéru mladých lidí a na úspěšnost jejich vzdělávání. Výzkum předpokládá výsledky v podobě nových poznatků o tom, které okolnosti z hlediska sociálního klimatu, složení třídy a pedagogického vedení pomáhají a které brání pozitivnímu zvládání žákovské rozmanitosti a rozvíjení pozitivního učebního prostředí.

Průběh výzkumu

Výzkum je sérií případových studií se smíšenou metodologií, přičemž každá případová studie (tj. školní třída) je mapována z perspektivy studujících, vyučujících, školního poradenského pracoviště a rodičů. Výzkumný soubor tvoří 35-40 tříd ZŠ a SŠ, ve kterých probíhá dotazníkové šetření mezi studujícími a vyučujícími. V 10 vybraných třídách navíc probíhají individuální rozhovory, fokusní skupiny a pozorování, a to opakovaně za účelem mapování změn v čase.

Výzkum tak usiluje o ověření platnosti závěru vyplývajícího ze zahraničních studií inkluzivního vzdělávání, a sice že rozmanitost žákovské skupiny při současném posilování otevřenosti a respektu podporuje pozitivní sociální klima a zefektivňuje proces učení. Výzkum zjišťuje, s čím otevřenost a respekt souvisí a jaké má dopady na prožívání a výkony všech zúčastněných.