O projektu

Rozmanitost je přirozenou součástí celé společnosti. Také studující vytvářejí velmi pestrou skupinu osob. Se zavedením společného vzdělávání se školy výrazně častěji setkávají s třídními kolektivy pestrými z hlediska kognitivních, smyslových a pohybových schopností. Setkáváme se ale také se studujícími rozmanitými z hlediska etnicity, socio-ekonomického statusu, náboženství, genderu, sexuální orientace a mnoha dalších faktorů.

Školní třídy se však různí v tom, jak na rozmanitost a vnímanou odlišnost reagují. V některých třídách je i výrazná odlišnost respektována a vnímána jako příležitost k obohacení a růstu. V jiných třídách se zase setkáváme s odmítáním jakéhokoliv vykročení z normy, které může být považováno za problém a zdroj napětí a konfliktů.

Taková atmosféra často nepříznivě dopadá na duševní pohodu studujících, kteří se setkávají s nepřijetím kolektivu z důvodu vnímané odlišnosti. Vztahy ve třídě a pocit přijetí a podpory ze strany studujících i vyučujících pak mohou mít z dlouhodobého hlediska negativní vliv na studijní kariéru mladých lidí a na úspěšnost jejich vzdělávání.

 

Zdroje k tématu diverzity ve školních třídách:

Aragon, S. R., Poteat, V. P., Espelage, D. L., & Koenig, B. W. (2014). The influence of peer victimization on educational outcomes for LGBTQ and non-LGBTQ high school students. Journal of LGBT youth, 11(1), 1-19.

Ancheta, A. J., Bruzzese, J. M., & Hughes, T. L. (2021). The impact of positive school climate on suicidality and mental health among LGBTQ adolescents: A systematic review. The Journal of School Nursing, 37(2), 75-86.

Hatzenbuehler, M. L., Phelan, J. C., & Link, B. G. (2013). Stigma as a fundamental cause of population health inequalities. American Journal of Public Health, 103(5), 813–821.

Kasíková, H. (2009). Výukové strategie a potenciál diverzity ve třídě. Pedagogická orientace, 19(3), 5-23.

Janošová, P., Chrz, V., Kollerová, L., & Blažková, M. (2020). Vyčleňování ve školní třídě: Pohled učitelů. Československá psychologie, 64(5).

Pitoňák, M., & Spilková, J. (2016). Homophobic prejudice in Czech youth: a sociodemographic analysis of young people’s opinions on homosexuality. Sexuality Research and Social Policy, 13(3), 215-229.

Wang, M. T., Degol, J. L., Amemiya, J., Parr, A., & Guo, J. (2020). Classroom climate and children’s academic and psychological wellbeing: A systematic review and meta-analysis. Developmental Review, 57, 100912.

Wells, A. S., Fox, L., & Cordova-Cobo, D. (2016). How racially diverse schools and classrooms can benefit all students. The Education Digest, 82(1), 17.